Irman tarina

Olipa kerran Irma, joka halusi ostaa älypuhelimen. Oikea malli oli löytynyt suositusten ja itse hankitun tiedon perusteella. Malli oli edullinen, mutta sisälsi kaikki älypuhelimen hienoudet. Innostus ja jännitys kasvoi Irman hypätessään bussiin ja matkatessa kohti myymälää, jossa kyseistä mallia oli saatavilla. Ikäsyrjintä ei ollut tullut vielä mieleenkään.

Perille päästyään Irma otti heti kontaktia lähimpään asiakaspalvelijaan ja kertoi tulleensa ostamaan älypuhelinta. Asiakaspalvelijan ensimmäiset sanat olivat hieman erikoiset: ”Onko sinulla ketään, joka voisi opettaa sinua tämän puhelimen käytössä?” Irma oli hieman hämillään tästä kysymyksestä. Ei hänellä ollut. Ei hän myöskään ollut ajatellut tarvitsevansa sellaista ihmistä opetellakseen uuden laitteen käytön. Irma vastasi asiakaspalvelijalle ”Ei ole.”

Asiakaspalvelija irvisti ja jatkoi sitten selitystään:

”En voi myydä sinulle älypuhelinta. Älypuhelimen käyttö on ’vanhemmalle väelle’ sen verta hankalaa, ettei älypuhelinta kannata ostaa ilman tukijoukkoja.”

Asiakaspalvelija siirtyi ehdottamaan helppokäyttöisempiä senioripuhelimia. Irma oli tyrimistynyt. Irma ei taipunut myyjän suosituksiin ja lähti kaupasta. Hän meni seuraavaan kauppaan ja sai heti ostettua haluamansa älypuhelimen sieltä.

Irman tarina on tosi ja se julkaistiin hänen luvallaan, mutta nimi on muutettu.

Ikäsyrjintä

Kun kuulin tapahtuneen en ollut uskoa korviani. Sisimmässäni kihisi epäusko ja järkytys. Kuka voi olla noin julma ja epäpätevä. Halasin Irmaa ja kerroin hänen tehneen oikein poistuessaan kaupasta. Ensiksi ajattelin tilanteen olevan poikkeuksellinen. Seuraavalla viikolla aloin kiinnittää asiaan huomiota, kun olimme tekniikkaostoksilla erään toisen asiakkaan kanssa:

Asiakaspalvelija puhui minulle tuotteesta eikä mukana olleelle oikealle asiakkaalle.

Tajusin että senioreiden ikäsyrjintä on yleisempi ongelma kuin olin kuvitellutkaan. Usein tietyt ominaisuudet esitellään minulle, eikä oikeaan asiakkaaseen edes katsota. Kerran asiakaspalvelija käänsi minulle tietokoneensa näyttöä, jotta näin tuotteen omiaisuuksia. Näyttö oli suojattu, niin ettei sitä voi nähdä sivulta. Käänsin näytön omalle asiakkaalleni niin että hän näki nyt näytön enkä minä. Asiakaspalvelija oli tyrmistynyt.

Mitä voimme tehdä?

Ikäsyrjintää esiintyy tekniikkakaupoilla monessa muodossa. On Irman tarinassa nähtyä suoraa syrjintää ja sitten on epäsuoraa syrjintää, joka ei ole niin ilmeistä. Pointti kuitenkin on että ikäsyrjintää on ja sitä paljon. Tekniikkakaupoilla olen itse havainnut sitä olevan erityisen paljon.

Jotta tämä saataisiin korjattua, asiasta tulisi puhua enemmän ääneen. Kokemusten jakamiseen tulisi olla kanavia ja tilaisuuksia. Jos olet itse kokenut tällaista kohtelua, muista kirjoittaa palaute. Kerro ystävillesi asiasta. Levitä sanaa. Toivottavasti tällä saisimme savustettua ikäsyrjinnän yhteiskunnastamme tai ainakin aloitettua tämän poistamisen.

Onko sinulla kokemuksia ikäsyrjinnästä?

Kategoriat: Blogi

0 kommenttia

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *