fbpx

Älylaitteilla voi nykyään seurata terveyttä monelta eri kantilta. Esimerkiksi pulssia, verenpainetta, stressitasoa, liikunnan määrää ja unen laatua voi tarkkailla älypuhelimella, älykellolla tai älysormuksella. Älylaitteet ja unen seuranta ovat mielenkiintoinen yhdistelmä. Emme saisi käyttää älylaitteita nukkumaan mennessä, mutta silti niihin on saatavilla sovelluksia, jotka ainakin väittävät edistävänsä unen laatua. Voiko älylaittella siis parantaa nukkumista tai jopa unettomuutta?

Erilaiset älylaitteet

Älypuhelimet mittaavat unta yöpöydällä ollessaan mikrofonin avulla. Laite kuuntelee hengitystäsi ja liikkeitäsi ja päättelee sen avulla hämmästyttävänkin hyvin ainakin yöllisiä heräämisiä. Älypuhelinten hinnat alkavat usein noin 80 eurosta ylöspäin. Alta voit ladata opasvihkon älypuhelimen alkeisiin, mikäli harkitset älypuhelimen hankkimista:

 

Älykelloja ja älysormuksia voi pitää ranteessa tai sormessa yli yön, jolloin mittaaminen tapahtuu suoraa ihmisen ihosta sensoreiden avulla. Esimerkiksi älypuhelinvalmistajilla Samsungilla ja Applella on molemmilla älykelloja, joilla voi mitata unta. Muita merkkejä ovat esimerkiksi Fitbit, Huawei, Garmin, Polar ja Suunto. Älykellojen hintahaitari on 30-600 euron välillä. Älysormuksista tunnetuin lienee suomalainen Oura, jonka hinta on hieman päälle 300 euroa.

Unisovellukset

Älypuhelimiin on AppStoresta ja Play-kaupasta saatavilla jos jonkimoista sovellusta unen seuraamiseen. Esimerkiksi Sleep Cycle niminen sovellus piirtää jokaisen yön jälkeen käppyrän, josta voit seurata unen syvyyttä. Sovellus lupaa myös ajoittaa herätyksen kevyen unen kohdalle siten, että herääminen on helpompaa. Useimmissa sovelluksissa saa kerätä dataa unen pituudesta, unen syvyydestä ja heräämisistä yön aikana. Joissakin sovelluksissa on lisäominaisuuksia kuten kuorsaamisen tunnistus ja unissa puhumisen nauhoitus. Esimerkiksi Dream Talk Recorder niminen sovellus on onnistuneesti nauhoittanut omia yöllisiä höpötyksiäni. Play-kauppaan tai AppStoreen kun kirjoittaa hakuun vain englanniksi "sleep" (=nukkua) niin sovelluksia löytyy enemmän kuin jaksaa selatakkaan. Unisovelluksia löytyy paljon ilmaiseksi, mutta myös maksullisia on tarjolla.

Voiko sovellus parantaa unen laatua?

Useamman eri unisovelluksen kokeilun jälkeen en itse ole huomannut, että varsinaisesti mikään sovellus olisi parantanut unen laatua tai esimerkiksi heräämisen virkeyttä. Se mikä älylaitteiden unenmittausominaisuuksissa kuitenkin on hyödyllistä on data. Tarkkailemalla sovelluksen avulla päivittäisen unen määrää, yöllisiä heräämisiä, unissa puhumista ja unirutiinien säännöllisyyttä, voin itse tehdä parannuksia uneeni. Kun päivittäistä dataa kertyy, voin itse päätellä mikä aika on minulle paras mennä nukkumaan ja millaisten aktiviteettien jälkeen yö on nukuttu hyvin. Erityisesti yöllisiä heräämisiä olisi vaikea muistaa - saatika laskea - ilman niiden tallentumista automaattisesti älylaitteeseen.

Älykellot ja älysormukset ovat meiltä vielä kokeilematta. Pitäisikö Kaveruksen testiryhmän kokeilla näitä? Kommentoi mitä olet mieltä 🙂

PS. oletko jo käynyt uudessa verkkokaupassamme?

Kategoriat: Blogi